پوشرنگ نیم پلاستیک و کاربرد آن

همه چیز در مورد پوشرنگ نیم پلاستیک

پوشرنگ چیست؟

حق انتخاب‌های بسیاری از میان انواع رنگ اکریلیک، رنگ پلاستیک و رنگ روغنی وجود دارد. پوشرنگ با هدف ایجاد یک پوشش مناسب و بادوام، با استفاده از تکنیک‌های مختلف بر روی انواع سطوح اجرا می‌شود. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که رنگ به تنهایی پوشش مناسبی را بر روی سطح ایجاد نمی‌کند.

پوشرنگ، با هدف بهبود شرایط بستر رنگ به کار می‌رود. با استفاده از پوشرنگ، بستر رنگ را در برابر حریق، حرارت، زنگ‌زدگی، خراش و سایش مقاوم‌تر می‌کنند. این نوع رنگ‌ها از تنوعی برخوردار هستند که هیچ رنگ دیگری این تنوع را ندارد.

به‌عنوان مثال، در ساختمان‌ها، پوشرنگ‌ برای پوشش سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشرنگ‌ها از نوع پلاستیکی یا روغنی هستند و با اعمال آن‌ها روی سطح مورد نظر، پوشش مقاوم و محافظتی ایجاد می‌کنند. به‌طور خلاصه، پوشرنگ با افزایش خاصیت پوشش، سطح مورد نظر را در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

پوشرنگ نیم پلاستیک بر پایه‌ی پلی وینیل استات (Poly Vinyl Acetate) تولید می‌شود. با اضافه کردن درصدهای مختلف آن به رنگ‌های پلاستیک بر پایه PVA، می‌توان به فام مورد نظر رسید. پوشرنگ نیم پلاستیک با داشتن درصد بالای پیگمنت رنگی در ترکیب خود، قابلیت رنگ‌دهی فوق العاده‌ای دارد. بنابراین با استفاده از حداقل میزان آن، می‏توان به فام دلخواه دست پیدا کرد.

تفاوت رنگ با پوشرنگ چیست؟

تفاوت بین رنگ و پوشرنگ در کارایی‌‌های خاص آنها نهفته است. رنگ به خاصیت بصری یک جسم اطلاق می‌شود و از نحوه انعکاس یا انتشار نور ناشی می‌شود. این را با نگاه به یک شیء درک می‌کنیم.

رنگ‌ها، نمایانگر رنگ خاصی مانند قرمز، آبی، سبز و غیره هستند و روی یک سطح اعمال می‌شوند. جذابیت زیبایی شناختی را اضافه می‌کنند و احساسات را برمی‌انگیزند. پوشرنگ، بر جنبه عملی پنهان کردن یا محافظت از یک سطح تمرکز دارد. به کدری یا قدرت پنهان کردن یک رنگ یا پوشش اشاره دارد. پوشرنگ خوب سطح زیرین را پنهان می‌کند، یعنی عیوب، لکه‌ها یا رنگ های قبلی را می‌پوشاند.

هدف از اعمال پوشرنگ رسیدن به یکنواختی و پنهان کردن هرگونه ناهماهنگی روی سطح است. رنگ‌های پرایمر اغلب به‌عنوان رنگ پوشش عمل می‌کنند و با ایجاد یک پایه صاف و یکدست، سطح را برای پوشش نهایی رنگ آماده می‌کنند.

درنهایت هر دو هنگام انتخاب رنگ یا پوشش برای کاربردهای مختلف ضروری هستند.

کاربردهای پوشرنگ نیم پلاستیک

با توجه به بازه‌ی زمانی نسبتاً سریع برای خشک شدن، مقاومت در برابر تابش خورشید و شرایط محیط خارجی، برای استفاده در رنگ آمیزی لایه‌ی نهایی سطوح گچی، چوبی، آجری، آردواز و… مناسب است. همچنین کاربرد فراوانی در دیوار نویسی و پارچه نویسی دارد.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی

پایه رزینی پلی وینیل استات
براقیت مات
دانسیته (گرم بر سانتی‌مترمربع) 1/62±0/05
درصد جامد حجمی 2±30
درصد جامد وزنی 2±60
میزان پوشش (مترمربع بر لیتر) 12
تینر مصرفی آب
دمای نگهداری (سانتی گراد) 5 الی 35

 

مزایا و معایب پوشرنگ نیم پلاستیک

مزایای پوشرنگ نیم پلاستیک نسبت به تمام پلاستیک:

  • قیمت مناسب
  • خشک شدن سریع
  • سرعت و سهولت در اجرا
  • پوشش و چسبندگی عالی
  • حداقل میزان آلودگی و گرد و غبار
  • رقیق شدن با آب
  • نداشتن بوی تند و نامطبوع
  • سازگاری با محیط زیست

اما پوشرنگ نیم پلاستیک نسبت به پوشرنگ تمام پلاستیک، در برابر آب مقاومت کمتری دارد. بنابراین این رنگ غیر قابل شست‌وشو بوده و بیشتر برای رنگ‏‌آمیزی مکان‌هایی استفاده می‌شود که دسترسی کمتری به آنجا وجود دارد. مثل سقف‌ها، داخل کمد دیواری و …

پوشرنگ نیم پلاستیک، آب موجود در دستمال مرطوب را جذب کرده و به دلیل تغییر در ساختار رنگ، سریعاً جذب دستمال می‌شود. بنابراین زودتر به ترمیم احتیاج دارد.

نحوه‌ی مصرف

برای آماده‌سازی پوشرنگ نیم پلاستیک، سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه گردوخاک، ذرات خارجی، روغن و رطوبت باشد. پوشرنگ نيم پلاستیک را با مقدار مناسب آب رقیق نموده و بر روی سطح اعمال نمایید. می‌توان از پودر لاجورد جهت پوشش‌دهی بیشتر استفاده کرد. دقت کنید که ابتدا لاجورد را با استفاده از کمی آب رقیق و سپس به آرامی این محلول را به پوشرنگ نیم پلاستیک اضافه کنید.

میزان ترکیب آب و پوشرنگ بسته به سطح زیر کار، درجه حرارت محیط و ابزار رنگ آمیزی متفاوت است. در شرايط معمول رنگ آميزی قلم‌مو 35 % – 25 %، غلطک 10 % – 5 % و پیستوله 40 % – 35 % با آب رقیق می‌شود. برای رسیدن به یک سطح یکدست، حداقل 2 تا 3 مرحله اعمال پوشرنگ مورد نياز است. همچنین بعد از ترکیب کردن آب و رنگ، چند ساعتی به آن استراحت دهید تا رنگ به غلظت مناسب برسد و سپس رنگ‌آمیزی را شروع کنید.

شرایط نگهداری

در محیط خشک، خنک و دور از تابش نور خورشید می‌توانید این محصول را تا 3 سال ذخیره کنید. همچنین بعد از هربار استفاده از بسته بودن کامل درب قوطی پوشرنگ اطمینان حاصل فرمایید.

نکات ایمنی

در حالت تماس پوشرنگ با چشم به مدت 15 دقیقه با آب سرد شست‌وشو دهید و در صورت بلعیدن آن، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

پوشرنگ نیم پلاستیک هایسنس تولید شده در عارف شیمی

پوشرنگ نیم پلاستیک هایسنس

پوشرنگ‌های نیم پلاستیک هایسنس تولید شده در صنایع عارف شیمی در 8 رنگ زیر روانه بازار می‌شوند:

  • سبز
  • قهوه‌ای
  • قرمز
  • زرد
  • آبی
  • مشکی
  • گل ماش
  • سفید

از آن‌ها می‌توان برای رنگ‌دهی بالا جهت تینت انواع رنگ پلاستیک و نیم پلاستیک استفاده کرد. تنوع بالای محصولات هایسنس دست شما را در رسیدن به فام دلخواهتان باز می‌گذارد.

به عنوان نکته‌ی آخر باید بدانید که در هنگام خرید رنگ حتما به نشان استاندارد و درجه کیفیت آن که بر روی قوطی درج شده، توجه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک پاسخ

سبد خرید