باور کنید یا نه، در سن 2 سالگی، کودکان نوپا در حال گذراندن پایه و اساس مهارت های اصلی خود هستند. مهارت هایی که به بچهها کمک می کند در مدرسه و زندگی پیشرفت کنند. بچهها بلافاصله پس از تولد شروع به تشخیص تفاوت بین چیزی رنگارنگ و چیزی سیاه و سفید میکنند و در سن 2 سالگی، بسیاری از کودکان نوپا آماده شروع یادگیری نام رنگها و اشکال هستند. بچههایی که مهارتهای اصلی آنها به خوبی توسعه یافته است، بعداً در زندگی از موفقیت تحصیلی بیشتری برخوردار میشوند، بنابراین فهمیدن نحوه آموزش نام رنگ ها به کودکان نوپا میتواند آنها را برای آیندهای روشنتر آماده کند. در این مقاله متوجه میشویم راههای سرگرم کننده برای آموزش رنگها به کودکان چیست؟
نخستین نکات
کودکان نوپا معمولاً از حدود ۲ سالگی شروع به یادگیری نام رنگها میکنند. آموزش نام رنگ ها به کودکان به توسعه مهارتهای اساسی کمک میکند که در آینده به آنها در ریاضیات و خواندن کمک خواهد کرد. والدین میتوانند با اشاره به رنگهای اشیای روزمره، درخواست از کودکان برای مرتبسازی اشیا بر اساس رنگ، خواندن کتابهایی درباره رنگها و تشویق کودکان به ایجاد آثار هنری رنگارنگ، به یادگیری نام رنگها کمک کنند. بیشتر کودکان نوپا یادگیری نام رنگها را با شروع از رنگهای اصلی (قرمز، آبی و زرد) آسانتر میآموزند و به تدریج با رنگهای بیشتری آشنا میشوند. یک عضویت آموزشی که با رشد کودک شما همراه باشد میتواند به آنها در یادگیری رنگها و سایر مهارتهای ضروری کمک کند.
مزایای یادگیری شکل ها و رنگ ها برای کودکان نوپا
دنیای ما از اشکال و رنگهای مختلفی تشکیل شده است. ماشینها، خانهها، گلها، درختان، اتوبوسها، میوهها، ساختمانهای بلند شهرو … هر چیزی ویژگیهای بصری منحصربهفرد خود را دارد.
فرزند شما این چیزها را قبل از اینکه حتی یک ساله شود، متوجه شده است. در سن ۲ سالگی، آنها میتوانند شروع به کنار هم قرار دادن اطلاعاتی که درباره محیط خود دارند کنند و آن را توصیف نمایند.
یادگیری نامگذاری رنگها و اشکال به کودکان نوپا کمک میکند تا دایره واژگان خود را توسعه دهند، اشیا را به گروههایی مرتب کنند (چیزهای سبز، چیزهای گرد، چیزهای مربع و غیره) و ارتباطاتی بین اشیا برقرار کنند (موز و پیراهن هر دو زرد هستند، توپ و سیب هر دو گرد هستند). اینها مهارتهای اساسی مهمی هستند که بنیاد یادگیری پیشرفتهتر در سن ۳ سالگی و بعد از آن را فراهم میکنند.
هر بار که یک نام رنگ جدید را به کودک معرفی میکنید، مغز او در حال پردازش اطلاعات است. هنگام مرتبسازی رنگها و اشکال مختلف، سازماندهی، دستهبندی و مقایسه زیادی انجام میشود. این روش بررسی یک چیز و شناسایی ویژگیهای آن، مانند رنگش، مهارت اساسی برای ریاضیات است. در آینده، وقتی کودک سعی میکند تشخیص دهد که آیا یک شکل هشت ضلعی است یا شش ضلعی، از همان مهارتهای بصری که هنگام آموزش نام رنگ ها تمرین کرده است، استفاده خواهد کرد.
حالا که با تمام مزایای آموزش رنگها به کودکان آشنا شدید، بیایید به کمک فرزندتان در یادگیری بپردازیم!
6 روش برای آموزش نام رنگ ها به کودکان
کودکان معمولاً به چیزهای جدید کنجکاو هستند و از کاوش در رنگها و مواد مختلف لذت میبرند. برای کمک به نوپای خود در تمرین نام رنگها، میتوانید از فعالیتهای جذابی مثل موارد زیر استفاده کنید. اگر میخواهید، میتوانید این فعالیتها را در برنامههای درسی بزرگتری برای یادگیری رنگها در میان کودکان قرار دهید:
1. رنگآمیزی با انگشت
این فعالیت به کودک شما اجازه میدهد تا از انگشتان خود برای نقاشی استفاده کند و برای شناخت رنگها به صورت عملی و خلاقانه اقدام کند. مشغول کردن حواس کودک شما یکی از مؤثرترین روشها برای کمک به آنها در یادگیری مفاهیم جدید است. همین امر باعث میشود که رنگآمیزی با انگشت برای آموزش نام رنگ ها به کودکان نوپا عالی باشد!
آنچه به آن نیاز دارید:
– رنگآمیزی با انگشت (در رنگهای اصلی)
– کاغذ رنگآمیزی با انگشت
– روزنامه
چه کاری باید انجام دهید
چند تکه روزنامه روی میز خود بگذارید تا از نشت رنگها محافظت کند. سپس کاغذ رنگآمیزی با انگشت کودکتان را روی آن قرار دهید.
به او اجازه دهید با انگشتانش به خلق تصاویر زیبا و رنگارنگ بپردازد. میتوانید از سه رنگ اصلی استفاده کنید و آنها را با هم ترکیب کنید تا رنگهای ثانویه (بنفش، سبز و نارنجی) ایجاد کنید.
در حین فعالیت، درباره رنگهایی که کودکتان استفاده میکند صحبت کنید (“الان انگشتهایت آبی هستند!”) و رنگهایی که هنگام ترکیب به وجود میآیند را توضیح دهید (“نگاه کن، آبی و زرد سبز را درست کردند!”).
پس از اتمام نقاشی، به کودک اجازه دهید درباره آنچه خلق کرده است صحبت کند. او را تشویق کنید تا در حین توصیف آثار هنری، از واژههای رنگی استفاده کند (“این زیباست! اسم این رنگ چه بود دوباره؟”).
2. اشیای یکسان، رنگهای مختلف
زمانی که به کودکتان رنگهای مختلف را آموزش میدهید، ممکن است شروع به ارتباط دادن رنگهای خاص با اشیای مشخص کنند. به عنوان مثال، اگر به کودکتان یک سیب قرمز نشان دهید، ممکن است شکل سیب را با رنگ قرمز مرتبط کند.
وقتی به کودکتان یک سیب با رنگ متفاوت (مثل یک سیب سبز) نشان میدهید، به او کمک میکند تا بفهمد که شما به رنگ شیء اشاره میکنید، نه خود شیء. این فعالیت به شما کمک میکند تا این مفهوم را منتقل کنید.
آنچه به آن نیاز دارید:
دو یا چند شیء که فقط از نظر رنگ متفاوت هستند (سیبها، بلوکها، مداد رنگیها و غیره)
چه کاری باید انجام دهید:
- یکی از اشیا را به کودکتان بدهید و بپرسید: “این چه رنگی است؟” این کار به او کمک میکند تا به رنگها در دنیای اطرافش فکر کند.
- شیء دیگر را به او بدهید و بپرسید که آن چیست. اگر مطمئن نیست، تأکید کنید که این هم نوعی همان شیء اول است، اما رنگش متفاوت است (“این یک سیب قرمز است. این یک سیب سبز است.”).
- برای کمک به درک بیشتر، فعالیتهای مرتبسازی میتوانند مؤثر باشند. به عنوان مثال، از کودکتان بخواهید که رنگهای مختلف یک شیء را مرتب کند (“میتوانی همه سیبهای قرمز را در یک توده بگذاری؟”).
- با بزرگتر شدن آنها، میتوانید آنها را تشویق کنید تا اشیا را بدون توجه به رنگ مرتب کنند (“مثلاً سیبها را در کنار هم بگذاریم!”). این کار به کودکتان کمک میکند که مهارتهای دستهبندیاش را تقویت کند.
این کار میتواند برای کودکان نوپا به ویژه در سنین پایین سخت باشد، بنابراین مطمئن شوید که این فعالیت را به صورت بازی و سرگرمی نگه دارید! سیبها را به هوا پرتاب کنید و عمداً آنها را بیندازید، یک برج سیب بسازید و آن را خراب کنید، یک سیب روی سرتان بگذارید و تظاهر کنید که آن را گم کردهاید و از این فعالیت لذت ببرید! نیازی نیست که همه چیز را به یکباره به کودکتان آموزش دهید. فقط او را به فکر کردن درباره رنگها ترغیب کنید و در زمان دیگری به بازی برگردید تا آنچه را که یاد گرفته است تقویت کنید.
3. درباره رنگها مطالعه کنید
کتابهای کودکان زیادی وجود دارد که درباره رنگها آموزش میدهند، اما میتوانید در هنگام خواندن تقریباً هر کتابی درباره رنگها صحبت کنید.
آنچه به آن نیاز دارید:
کتابهایی درباره رنگها (از کتاب مورد علاقهتان استفاده کنید یا پیشنهادات ما را در پایین مشاهده کنید)
چه کاری باید انجام دهید:
- یک کتاب درباره رنگها بردارید و آن را با صدای بلند برای کودکتان بخوانید.
- همانطور که از روی هر صفحه میگذرید، درباره رنگهایی که میبینید صحبت کنید (“این خرگوش یک پیراهن آبی پوشیده است.”).
- سپس از کودکتان بخواهید به اشیایی که رنگهای مختلف دارند اشاره کند (“آیا چیزی به رنگ نارنجی در این صفحه میبینی؟”). این کار به کودک شما کمک میکند تا تصویر را مورد کاوش قرار دهد و بر جزئیات خاص تمرکز کند. در حین جستوجو برای یک رنگ خاص، آنها مهارتهای تمایز بصری را تمرین میکنند که در طول زندگیشان به کار خواهند آمد.
4. آوازهای رنگی بخوانید
بسیاری از کودکان عاشق خواندن آوازهای سرگرمکننده درباره رنگها هستند. شما میتوانید از این عشق طبیعی به موسیقی برای کمک به کودکتان در یادگیری رنگها استفاده کنید. این آوازهای بامزه معمولاً بسیار ملودیک هستند و کودک شما ممکن است بعد از پایان فعالیت هم به خواندن آنها ادامه دهد!
آنچه به آن نیاز دارید:
یک وسیله برای پخش آهنگ برای کودکتان (مثل تلفن همراه یا کامپیوتر)
چه کاری باید انجام دهید:
- یک آهنگ را برای کودکتان پخش کنید و شروع به خواندن متن آن کنید.
- آهنگ را چند بار تکرار کنید تا به او کمک کنید یاد بگیرد چگونه اجرا میشود.
- وقتی آنها کلمات را یاد گرفتند، میتوانید آهنگ را هر جا که میروید بخوانید تا نام رنگها را مرور کنید.
همچنین میتوانید برخی از آهنگهای مورد علاقهمان را بخوانید:
مثل یه توپ دارم قلقلیه، سرخ و سفید و آبیه
شما میتوانید این آهنگها را در یوتیوب پیدا کنید. لذت ببرید!
5. یک تصویر کاغذی بسازید
این فعالیت برای روزهای بارانی عالی است. این یک روش سرگرمکننده برای تشویق خلاقیت و تمرین مهارتهای حرکتی ظریف در حین کار با کاغذ است.
آنچه به آن نیاز دارید:
– کاغذ رنگی در رنگهای مختلف
– قیچی ایمن برای کودکان
– چسب یا نوار چسب
– یک ورق کاغذ سفید
چه کاری باید انجام دهید:
- والدین باید با برش کاغذ رنگی به نوارهای رنگی مختلف شروع کنند. نوارها میتوانند همه به یک عرض باشند یا میتوانید آنها را ترکیب کنید.
- وقتی که یک توده زیبا از نوارهای رنگی دارید، کودکتان را دعوت کنید تا آنها را روی ورق کاغذ سفید بچسباند یا بچسباند تا یک طراحی از انتخاب خود بسازد.
- وقتی کارشان تمام شد، درباره تصویر رنگارنگشان با آنها صحبت کنید. ممکن است نیاز داشته باشند که شما تصویر را برایشان توصیف کنید یا از آنها سوالات ساده بپرسید (“آیا نوارهای نارنجی را اینجا گذاشتی؟”). حتی اگر آنها بتوانند به سوالات بازتری پاسخ دهند (“کدام رنگها را استفاده کردی؟” یا “چه چیزی را در تصویر گذاشتی؟”)، تعجب نکنید اگر توصیفشان کاملاً منطقی نباشد! آنها در حال یادگیری و تمرین هستند و هر چه بیشتر این کار را انجام دهند، بهتر خواهند شد.
- میتوانید دفعه بعد که این فعالیت را انجام میدهید، با استفاده از دایرهها، مربعها یا اشکال مختلف به جای نوارها، تنوع ایجاد کنید.
6. طراحی یک جستوجوی رنگی
این فعالیت برای کودکانی که دوست دارند حرکت کنند عالی است. همچنین، یک راه عالی برای تشویق آنها به فکر کردن درباره رنگهاست. این فعالیت برای کودکان نوپای بزرگتر بهترین عملکرد را دارد.
آنچه به آن نیاز دارید:
– یک ورق کاغذ خالی
– مداد رنگی یا مداد شمعی
– یک مداد یا خودکار
– یک سبد یا کیسه
چه کاری باید انجام دهید:
- یک جستوجوی شکار برای کودکتان طراحی کنید با کشیدن جعبههایی روی یک ورق کاغذ خالی با مداد رنگی یا مداد شمعی. هر جعبه را با رنگی پر کنید که نشاندهنده آن رنگ است تا شناسایی آن برای کودکتان راحت باشد.
- رنگها را به سرعت با کودکتان مرور کنید. به هر جعبه روی ورق اشاره کنید و از آنها بخواهید نام رنگ را به شما بگویند.
- سپس، آنها را به چالش بکشید تا برای هر رنگ یک شیء در اطراف خانه پیدا کنند. وقتی چیزی پیدا کردند، از آنها بخواهید آن را در سبد یا کیسه قرار دهند. سپس، به آنها نشان دهید که چگونه با مداد یا خودکار یک X یا یک تیک از رنگی که پیدا کردهاند در جعبه رنگ بگذارند.
- از آنها بخواهید به جستوجو برای اشیاء ادامه دهند تا سبد یا کیسهای پر از اشیاء رنگی داشته باشند. وقتی که کارشان تمام شد، یک نمایش و تعریف برگزار کنید و از آنها بخواهید رنگ هر چیزی که پیدا کردهاند را برای شما بگویند!
3 نکتهای که باید هنگام آموزش رنگها به کودکان نوپا به یاد داشته باشید
آموزش نام رنگ ها به کودکان نوپا میتواند چالشبرانگیز باشد. رنگهای زیادی در اطراف ما وجود دارد و تشخیص تفاوت بین رنگهایی مانند “صورتی” و “قرمز” آسان نیست! همچنین، سایههای متنوعی از یک رنگ وجود دارد. رنگهای مختلفی از قرمز وجود دارد (مثلاً: بلوطی، اناری، قرمز تیره و غیره)، اما برای جلوگیری از بار اضافی، از یک کودک نوپا میخواهیم که همه آنها را “قرمز” بنامد. این میتواند مشکلساز باشد.
نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا کمک کنیم. در ادامه چند نکته اساسی برای کمک به یادگیرنده کوچک شما آوردیم.
(توجه: اگر کودک شما تا سن ۴ سالگی در تشخیص رنگها مشکل دارد، در معاینه بعدی با پزشک اطفال یا چشمی خود مشورت کنید تا نقص بینایی رنگ را بررسی کنید. بسیار نادر است که کسی کاملاً کور رنگ باشد، اما چشم برخی افراد در تشخیص تفاوت بین رنگهای خاصی مشکل دارد. این میتواند باعث دشواری در مدرسه شود—مگر اینکه معلم این موضوع را بداند و قادر به تطبیق باشد.)
1. با اصول آغاز کنید
مانند کودکان بزرگتر (و بزرگترها!)، کودکان نوپا بهترین یادگیری را زمانی دارند که با اصول شروع کنید. این به معنای آغاز آموزش نام رنگهای اصلی (قرمز، آبی و زرد) است. هنگامی که کودک شما با این رنگها راحت شد، میتوانید به سایر رنگها بپردازید. شما میتوانید با تأکید بر رنگهای اصلی در زندگی روزمرهتان شروع کنید:
– وقتی که در حال صرف شام هستید: “آیا میخواهی از این بشقاب آبی استفاده کنی؟”
– زمانیکه در حال پیادهروی هستید: “به آن ماشین زرد نگاه کن!”
– هنگام بازی : فقط اشیاء قرمز، آبی و زرد را به آنها بدهید. اگر بلوکهای ساختمانی دارند، از آنها بخواهید بلوکها را به دستههای قرمز، آبی و زرد تقسیم کنند.
پس از اینکه کودک شما با نامگذاری رنگهای اصلی آشنا شد، میتوانید به سایر رنگهای پایه مانند سبز، نارنجی، بنفش، سیاه، سفید، قهوهای و خاکستری بپردازید. ساختن یک کیسه حسی برای مخلوط کردن رنگها به کودکان این امکان را میدهد که نام رنگها را تمرین کنند و کشف کنند که با ترکیب آنها چه اتفاقی میافتد.
2. آموزش رنگهای متضاد به کودکان
برخی از سایههای رنگهای مختلف بسیار شبیه به هم هستند (قرمز کمرنگ و صورتی، آبی تیره و بنفش)، آموزش نام رنگ ها به کودکان آسانتر است اگر رنگهایی را انتخاب کنید که در هنگام بازی با آنها تقابل قوی دارند.
به عنوان مثال، اگر یک مجموعه بلوک حاوی دوازده رنگ باشد، هنگامی که از کودکتان میخواهید آنها را مرتب کند، دو یا سه رنگ بسیار متفاوت (مانند سفید، سیاه و قرمز) را انتخاب کنید. پس از اینکه آنها در شناسایی رنگهای راحتتر مهارت پیدا کردند، میتوانید به تفاوتهای ظریفتر بپردازید.
3. کمک به آنها برای دیدن دستهبندی رنگها
زمانی که مطمئن شدید کودکتان میداند نام رنگهای اصلی چیست، میتوانید نام رنگهای مشابه (سبز کمرنگ، سبز تیره و غیره) را معرفی کنید. بیشتر این رنگها را میتوان در دنیای اطراف شما پیدا کرد.
برای کمک به کودکتان در گروهبندی رنگها، به یک شیء اشاره کنید و رنگ آن را بیان کنید. به عنوان مثال، به چمن اشاره کرده و بگویید “این سبز کمرنگ است.” سپس به یک سایه تیرهتر از سبز روی جوراب خود اشاره کنید و بگویید “جوراب من سبز تیره است. حالا میتوانید چیزهای دیگری پیدا کنید که همین رنگ باشد: “آیا میتوانید چیزی دیگر پیدا کنید که سبز تیره باشد؟”
وقتی آنها یک شیء دیگر پیدا کردند، در مورد آنچه مشاهده میکنید صحبت کنید. آیا رنگ سبز یکی همانند دیگری است یا تفاوتهایی وجود دارد؟ و نیز آیا یکی سبز کمرنگتر یا تیرهتر از دیگری است؟ آیا یکی به سبز روشنتری شبیه است؟ این گفتگوهای ساده میتوانند به کودکتان کمک کنند تا شروع به گسترش تعریف خود از رنگ سبز کنند.
هر روز را به یک روز رنگارنگ تبدیل کنید!
آموزش نام رنگ ها به کودکان نه تنها یکی از مهارتهای اصلی و ضروری برای کودکان نوپا است، بلکه یکی از سرگرمکنندهترین آنها نیز هست! از نقاشی با انگشت و ساخت کیسههای حسی نرم تا خواندن درباره رنگها، فرصتهای ترکیب بازی و یادگیری بیپایان است.
با نامهای رنگهای اصلی (قرمز، زرد و آبی) شروع کنید و به تدریج رنگهای بیشتری معرفی کنید. رنگها را در زندگی روزمرهتان مورد اشاره قرار دهید. و به یاد داشته باشید که صبور باشید، موفقیتها را جشن بگیرید و با فرزندانتان در حین یادگیری بازی کنید. قبل از اینکه متوجه شوید، یادگیرنده کوچک شما تمام رنگهای رنگینکمان و بسیاری رنگهای دیگر را شناسایی خواهد کرد!
نتیجه گیری
آموزش نام رنگ ها به کودکان نه تنها به توسعه مهارتهای زبانی آنها کمک میکند، بلکه زمینهساز تقویت تواناییهای شناختی و خلاقیت نیز میشود. با شناسایی و نامگذاری رنگها، کودکان یاد میگیرند تا محیط اطراف خود را بهتر درک کرده و رابطهها بین اشیاء را بشناسند. این فرآیند همچنین به افزایش دقت و توجه در آنها کمک میکند. به این ترتیب، آموزش رنگها میتواند پایهای قوی برای یادگیریهای آینده باشد و تجربیات یادگیری لذتبخشی را برای کودکان فراهم کند.