کامل‌ترین آموزش ساخت اسلایم

آموزش ساخت اسلایم بازی

راحت‌ترین روش‌های ساخت اسلایم بازی در خانه

از وقتی مادربزرگ‌ها عروسک‌های کاغذی خانگی را تا می‌کردند، هنر و صنایع دستی بخشی از فعالیت‌های خانگی کودکان بوده است. در سال‌های اخیر، هنرها و صنایع دستی نیز به بازی‌های جدید تبدیل شده اند. جدیدترین موج این سرگرمی حسی، ساخت اسلایم بازی است، ماده چسبناک و بدون رنگ که بچه‌ها خودشان در خانه درست می‌کنند و یا از فروشگاه‌ها می‌خرند. Slime برای چندین دهه یک پروژه علمی محبوب بوده است زیرا به بچه‌ها در مورد ویسکوزیته، پلیمرها و واکنش‌های شیمیایی آموزش می‌داد. درحالی‌که بسیاری از این بازی سرگرم‌کننده استقبال کردند، برخی نگران شدند اسلایم چقدر برای سلامتی مضرر است؟ آیا این سرگرمی ارزش ریسک را دارد؟ ساخت ژل اسلایم چگونه به‌شکل ایمن و بدون آلرژی امکان‌پذیر است؟ در این مقاله همه چیز را در مورد باحال‌ترین و شیک‌ترین بازی دستی جهان متوجه می‌شوید.

اسلایم چیست؟

اسلایم از بازی‌های خلاقانه و محبوب برای کودکان و نوجوانان است. در ساخت اسلایم بازی مواد لزج و لعابی به‌کار گرفته می‌شود و با استفاده از انواع مختلف مواد، رنگ‌ها و تزئینات، به‌حالت دستی شکل‌دهی می‌شود. این بازی می‌تواند به‌عنوان یک فعالیت خلاقانه و آموزشی برای کودکان مفید باشد و آن‌ها را به سوی تجربه‌های جدید و خلاقیت تشویق کند.

ژل اسلایم یک ماده منحصر به فرد برای بازی لمسی از پلی وینیل الکل (PVA)، محلولی مانند چسب سفید و یون‌های بورات تشکیل شده است و معمولاً در بوراکس یافت می‌شود. هنگامی که چسب با یون‌های بورات واکنش می‌دهد، یک «سیال غیر نیوتنی» غلیظ و چسبنده به وجود می‌آید، یعنی نه مایع است و نه جامد. ژل اسلایم به‌شکل جامد با دست برداشته می‌شود، اما مانند مایعی روان می‌شود و باعث سرگرمی هر کودکی می‌شود.

ساخت اسلایم، اسلایم چیست؟

چرا مردم اسلایم را دوست دارند؟

به‌غیر از لذت محض یادگیری علم، مردم اسلایم را به‌ چند دلیل مختلف دوست دارند. برخی از تماشای تبدیل ماده نرم از جامد به مایع و تبدیل دوباره لذت می‌برند. فشار دادن آن بین انگشتان نیز راهی عالی برای کاهش استرس است. برخی از مردم فقط آن را برای کشیدن و سرگرمی دوست دارند. بازی با اسلایم و لمس آن، حس لذت و آرامش را برای افراد ایجاد می‌کند. احساس نرمی و لعابی بودن اسلایم هم احساس آرامش و رضایت را به فرد منتقل می‌کند.

برای برخی از افراد هم تماشای تبدیل مواد اولیه به چیزی کاملاً متفاوت تنها در چند دقیقه هم‌زدن جذاب است. جالب است بدانید حتی نوع خاصی از اسلایم برای تمیزکردن وسایل الکترونیکی کاربرد دارد.

ژل اسلایم امکان ایجاد اشکال و طرح‌های مختلف را به کودکان و نوجوانان می‌دهد و آن‌ها را به خلاقیت و آزادی در انتخاب رنگ‌ها، مواد و تزئینات تشویق می‌کند. بازی با اسلایم می‌تواند به توسعه تجربه تحرکی کودکان کمک کند. انعطاف‌پذیری و حرکات دستی مورد نیاز برای ساخت و شکل‌دهی اسلایم، مهارت‌های حرکتی آن‌ها را تقویت می‌کند.

به‌طور کلی، اسلایم به‌عنوان یک فعالیت خلاقانه، آموزشی و آرامش‌بخش توجه و علاقه بسیاری از افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان، را به خود جلب می‌کند.

انواع مختلف اسلایم

ساخت اسلایم بازی در انواع مختلفی انجام می‌شود. در اینجا به چند نمونه از محبوب‌ترین‌ها توجه کنید.

اسلایم گلیتر: همان دستور اولیه ساخت اسلایم است و فقط با زرق و برق مخلوط می‌شود.

اسلایم تمیز کننده: این  نوع اسلایم ضخیم‌تری است. تقریباً مانند یک برس پرز کار می‌کند تا مواد خام را از صفحه‌کلید یا همان کیبرد و سایر وسایل الکترونیکی شما خارج کند.

اسلایم کرکی: وقتی این اسلایم را له می‌کنید شبیه گل ختمی نرم می‌شود.

اسلایم پاپ: گلوله‌های استایروفوم یا سایر دانه‌های مخلوط شده با اسلایم معمولی هستند. لمس این یکی لذت بیشتری می‌دهد.

اسلایم بدون بوراکس: برخی از افرادی نگران سلامتی پوست خود هستند. زیرا بوراکس (ماده پاک‌کننده) ممکن است بر روی پوست دست خشک و خشن باشد. بنابراین اسلایم بدون بوراکس را انتخاب می‌کنند.

اسلایم درخشان در تاریکی: بله، این نوع ژل اسلایم واقعاً در تاریکی می‌درخشد و حتی می‌توان آن را در خانه با وسایل غیرسمی درست کرد.

انواع مختلف اسلایم بازی

ساخت اسلایم بازی

برای ساخت اسلایم بازی می‌توان از طیف وسیعی از اقلام و مواد اولیه استفاده کرد. در دستور ساخت اسلایم معمولاً مواد زیر به‌کار می‌رود:

بوراکس، مایع لباسشویی، چسب سفید، نشاسته ذرت، کرم موبر، زرق و برق، شامپو و رنگ خوراکی.

مثلاً، برای ساخت ژل اسلایم تمیز کننده، از بوراکس، تقویت‌کننده لباسشویی، آب گرم و چسب سفید استفاده می‌شود. دستور ساخت اسلایم بازی کش‌دار طبق نظر انجمن شیمی آمریکا بدین ترتیب است:

یک دستور العمل خوب و اولیه برای اسلایم بدون بوراکس به 4 اونس (120 میلی لیتر) چسب سفید مدرسه، 1/2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1/4 قاشق غذاخوری محلول تماسی نیاز دارد. مواد را به ترتیب در ظرفی بریزید، سپس چند دقیقه با هم مخلوط کنید تا تبدیل به اسلایم شود. باید مرطوب و کشدار باشد، اما چسبنده نباشد. اسلایم کرکی معمولاً مواد بیشتری مصرف می‌کند زیرا بافت متفاوتی دارد. همچنین بدون بوراکس است.

اولین ساخت اسلایم بازی چگونه و در چه زمانی بود؟

در سال ۱۹۷۶، شرکت اسباب بازی Mattel تمرکز خود را روی ساختن چسب‌ناک‌ترین و در عین حال جالب‌ترین اسباب بازی قرار داد. در آن زمان ترکیب مواد اسلایم با هم یک راز نبود، اما شرکت سرمایه‌گذاری کرد تا آنها را تازه و آماده بازی به فروشگاه‌ها تحویل دهد.

این اسباب بازی به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و هر کودکی در ایالات متحده از آن‌ها باخبر بود و آن‌ها را دوست داشت. اسلایم اغلب برای سرگرمی استفاده می‌شد. به‌طور کلی، تاریخچه اسلایم با شرکت Mattel Toy آغاز می‌شود، زیرا اولین شرکتی بود که محصول را ساخت و به مغازه‌ها تحویل داد.

طرز تهیه اسلایم ابری کرکی

قبل از شروع ابتدا مواد لازم برای ساخت اسلایم ابری کرکی را تهیه کنید:

1 و 4/1 فنجان چسب شفاف مخصوص ساخت ژل اسلایم در یک کاسه.

2 قاشق غذاخوری بوراکس.

3 قاشق غذاخوری آب.

2-3 قطره رنگ خوراکی یا بیشتر در صورت تمایل (اختیاری).

مقداری فوم اصلاح اضافه کنید. در یک کاسه آب و بوراکس را با هم مخلوط کنید. در حین هم زدن به‌آرامی چسب را اضافه کنید. به افزودن بیشتر ادامه دهید تا زمانی که یک قوام ابرمانند به‌دست آورید. اگر اسلایم کرکی رنگی می‌خواهید، رنگ خوراکی را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

این اسلایم بهتر است یک شب بماند تا خشک شود؛ بااین‌حال، درصورت تمایل می‌توان بلافاصله با آن بازی کرد.

آیا ساخت اسلایم مغناطیسی بدون اکسید آهن امکان‌پذیر است؟

درکل، اسلایم مغناطیسی چیز متفاوتی نیست جز یک اسلایم با اضافه‌کردن فلز یا هر ماده که به آهن واکنش نشان دهد. اگر می‌پرسید چگونه اسلایم مغناطیسی بدون اکسید آهن درست کنیم، درواقع بسیار ساده است.

هنگام ساخت اسلایم هر دستوری که برای شما راحت‌تر است را انجام دهید و به‌سادگی مقداری براده آهن یا چیز مشابهی اضافه کنید. اکنون اسلایم دارای خواص مغناطیسی است و درعین‌حال شکل و بافت اولیه خود را هم حفظ می‌کند.

طرز تهیه اسلایم 3 ماده ای بدون بوراکس

اگر شما برای سلامتی خود و فرزندان‌تان ساخت اسلایم بدون بوراکس را ترجیح می‌دهید، این بخش از مقاله شامل طرز تهیه اسلایم بدون بوراکس است.

مواد اولیه دستور ساخت اسلایم

2 بطری (4 اونس) چسب مدرسه قابل شستشو

1 تا 2 قطره رنگ خوراکی مایع (به دلخواه)

1/4 فنجان براق (اختیاری)

1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین

2 تا 3 قاشق غذاخوری محلول نمک (یعنی محلول لنز تماسی)

وسایل مورد نیاز

قاشق‌های اندازه‌گیری

کاسه مخلوط‌کن شیشه‌ای یا پلاستیکی

قاشق همزن

ظرف دربسته برای نگهداری

طرز تهیه

چسب را رنگ کنید (اختیاری): چسب را در یک کاسه متوسط بریزید. درصورت تمایل رنگ خوراکی و براق را پس از افزودن هم بزنید. لازم نیست این مخلوط یکدست باشد، زیرا بعد از اضافه‌کردن جوش شیرین، آن را بیشتر هم می‌زنید.

جوش شیرین را اضافه کنید: با افزودن جوش شیرین به مخلوط چسب، هم بزنید تا یکدست شود.

محلول لنز تماسی را اضافه کنید: 2 قاشق غذاخوری از محلول لنز را در آن بریزید و به‌آرامی هم بزنید. مخلوط باید کم‌کم سفت و رشته‌ای شود.

هم بزنید تا یک گلوله درست شود: به‌آرامی به هم‌زدن ادامه دهید تا گلوله‌ای از اسلایم تشکیل شود.

با دست ورز دهید: اسلایم را بردارید و بین دو دست خود ورز دهید تا یکدست شود. اگر اسلایم لزج است، در صورت نیاز، 1/2 قاشق غذاخوری محلول لنز تماسی را اضافه کنید.

بازی با اسلایم! پس از مخلوط‌کردن، می‌توانید فوراً با اسلایم بازی کنید یا برای بازی در آینده کنار بگذارید.

آموزش ساخت اسلایم بازی

نکاتی برای ساخت اسلایم

  1. از کاسه و قاشق پلاستیکی استفاده کنید تا تمیز کردن آسان‌تر باشد.
  2. رنگ را قبل از اضافه‌کردن محلول نمکی درست کنید. زیرا وقتی شروع به غلیظ شدن می‌کند، مخلوط کردن آن دشوارتر است.
  3. برای ساخت اسلایم غلیظ‌تر، محلول نمکی بیشتری اضافه کنید. برای داشتن بافت مایع‌تر، محلول نمک کمتری اضافه کنید.
  4. بهتر است با اسلایم روی یک روفرشی، رومیزی پلاستیکی یا حتی کیسه زباله بازی کنید.
  5. شما می‌توانید مواردی مانند زرق و برق، روغن‌های معطر یا حتی توپ‌های مینی فوم را اضافه کنید.
  6. این دستور تهیه حدود یک فنجان اسلایم است.
  7. اگر کمی اسلایم به موهایتان چسبید، کافی است مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون را روی موها بمالید و سپس شانه کنید.

ماندگاری اسلایم چقدر است؟

پس از ساخت ژل اسلایم برای نگهداری بهتر، اسلایم را در یک ظرف دربسته بگذارید. این کار از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند و تا چندین روز دوام می‌آورد. اگر ظرف را در یخچال نگهداری کنید، اسلایم حدود یک ماه بدون خشک شدن تازه می‌ماند.

آیا اسلایم برای سلامتی ‌خطرناک است؟

برخی افراد آلرژی یا حساسیت پوستی نسبت به مواد مختلف دارند. برای مثال، وقتی در معرض مواد شوینده خاص قرار می‌گیرید، شاید پوست شما تحریک شود. پس، برای حفظ سلامتی پوست بهتر است از دستکش استفاده کنید.

بوراکس (و سایر مشتقات بور مانند بورات سدیم، تترابورات سدیم یا تترابورات دی سدیم) برای ایجاد پیوند متقابل با چسب برای ایجاد ماده لاستیکی استفاده می‌شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض بور پوست انسان را تحریک می‌کند، مشکلات تنفسی ایجاد کند و درصورت بلعیدن منجر به خونریزی دستگاه گوارش می‌شود.

از همه مهم‌تر، اسلایم را نخورید و به کودک هم ندهید زیرا ممکن است آن را در دهانش بگذارد. موادی مانند محلول نمکی و بوراکس انسان را بیمار می‌کنند.

اصولاً، اسلایم بازی برای سلامتی خطرناک نیست، اما بیشتر موارد خطرناک در ارتباط با اسلایم بازی به شرایط خاص و مواد استفاده در تهیه و ساخت اسلایم برمی‌گردد. باید این چند مورد را در نظر بگیرید:

حساسیت به مواد

برخی از افراد احتمالاً حساسیت یا آلرژی نسبت به برخی از مواد مصرفی در ساخت اسلایم داشته باشند. بنابراین، باید از مواد سالم، ایمن و مناسب برای اسلایم استفاده شود.

 خطر بلعیده شدن

اسلایم  ممکن است تصادفی یا غیرعمدی بلعیده شود. بنابراین، اگر فرزند شما با آن بازی می‌کند، قبل از هر کاری تذکرات لازم را به او بدهید و خودتان هم از او مراقبت کنید.

مواد شیمیایی ضایعه‌زا

برخی از مواد شیمیایی  مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی یا معطر کردن اسلایم، ممکن است خطرناک و ضایعه‌زا باشند. بنابراین، باید از مواد ایمن و غیر‌سمی برای تهیه و ساخت ژل اسلایم بازی استفاده شود.

اگر از مواد ایمن و مناسب برای تهیه اسلایم استفاده شود و این فعالیت تحت نظارت صحیح انجام شود، اسلایم بازی خطرناکی برای سلامتی نیست و یک فعالیت خلاقانه و سرگرم‌کننده مفید برای کودکان و نوجوانان است.

 

فشار دولت‌ها بر ممنوعیت اسلایم

همانطور که محبوبیت اسلایم هر روز بیشتر می‌شود، نهادهای حاکم هم مقرراتی برای اطمینان از رعایت ایمنی و بهداشت تعیین می‌کنند. براساس گزارش 11 مارس 2018 جردن تایمز، وزارت بهداشت اردن «واردات، ساخت اسلایم بازی، در اختیار داشتن یا تجارت اسلایم» را به‌دلیل وجود مواد شیمیایی سمی و خطرات جدی برای سلامتی کودکان، ممنوع کرد.

نروژ و امارات متحده عربی نیز فروش برندهای منتخب اسلایم را در کشورشان ممنوع اعلام کرده‌اند، و Health Canada به کانادایی‌ها توصیه می‌کند از اسید بوریک برای پروژه‌های هنری و صنایع دستی، مانند اسلایم خانگی یا گل رس مدل‌سازی خودداری کنند.

اهمیت ساخت اسلایم بازی برای کودکان

5 دلیل برای اینکه بچه‌ها باید از اسلایم استفاده کنند

اگر به‌دلیل مسائل سلامتی اسلایم را در خانه ممنوع کردید، بعد از خواندن قسمت حتماً تجدید نظر می‌کنید. پرورش فکر کودک شما توسط اسلایم می‌تواند راهکار خوبی باشد. زیرا این اسباب‌بازی محبوب به خودی خود یک پروژه شیمی است و به کودکان شما در حل مسئله، تقویت مهارت‌های حرکتی، لمسی و حسی  برای رشد کمک می‌کند. اگرچه اسلایم ممکن است کثیف باشد، ولی فرصتی عالی برای یادگیری علم و موارد دیگر برای کودکان را فراهم می‌کند. در ادامه با 5 دلیلی که بچه‌ها باید با اسلایم بازی کنند آشنا می‌شوید.

1. اسلایم علم است!

ساخت اسلایم بچه‌ها را با مفاهیم علمی پلیمرها، سیالات و غیره آشنا می‌کند. اسلایم اساساً یک آزمایش شیمی است و نشان می‌دهد در ترکیب دو ماده با هم چه اتفاقی می‌افتد و ساختار مولکولی آنها برای تشکیل یک ماده جدید تغییر می‌کند. تجربیات عملی بهترین راه برای کمک به کودکان در درک مفاهیم علمی است.

2. ساخت اسلایم یک تمرین حل مسئله است

هنگام بازی با اسلایم، متغیرهای مختلفی از جمله نحوه ترکیب آن، نسبت مواد تشکیل دهنده، دمای بیرون و رطوبت وجود دارد. در Slime Obsidian، هر دسته‌ای که می‌سازیم باید تنظیم شود. ابتدا ما با مواد اولیه شروع می‌کنیم و سپس براساس برخی از عوامل در بالا توضیح دادیم، چسب بیشتری یا هر چیز دیگری لازم است اضافه می‌کنیم. اساساً، ساخت اسلایم بازی به خودی خود یک تمرین حل مسئله است، بنابراین بچه‌ها از کشف راه‌های مختلف برای ایجاد اسلایم لذت خواهند برد.

3. اسلایم ریاضیات و نسبت‌ها را نشان می‌دهد

دستورالعمل‌های ساخت اسلایم بازی براساس نسبت چسب به مقدار فعال‌کننده است. هنگام تهیه اسلایم، نسبت‌ها مفید هستند زیرا به شما کمک می‌کند اندازه مواد را تعیین کنید. درک این موضوع هنگام آموزش به بچه‌ها در مورد فرمول‌ها و نسبت‌های ریاضی وقتی با اسلایم بازی یا اسلایم را درست می‌کنند مفید است.

4. اسلایم بازی حسی و لمسی است

به‌طور معمول، بازی حسی با کودکان نوپا و کودکان تا سن 6 سالگی مرتبط است، اما فرصت‌های زیادی برای بازی حسی وجود دارد که بچه‌های بزرگتر نیز از آن بهره‌مند شوند. بازی حسی برای رشد حرکتی مهم است، و چون بچه‌های بزرگتر هنوز در حال توسعه این مهارت‌ها هستند، می‌توانند از این تمرین استفاده کنند! اسلایم علاوه‌بر بهبود مهارت‌های حرکتی به کودکان کمک می‌کند احساسات خود را تنظیم کنند. بازی با اسلایم یک فعالیت آرام‌بخش است. بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها اسلایم خود را به شکل‌ها و در جهات مختلف ورز دهند، بکشند و بچرخانند. بنابراین اگر به آنها بازی حسی مورد علاقه‌شان را بدهیم سودمند خواهد بود.

ساخت ژل اسلایم برای تقویت حس لامسه کودکان

 

 

5. تسلط باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود

اغلب والدین سعی می‌کنند اعتماد به نفس، پشتکار و شجاعت را در فرزندان خود ایجاد کنند. چه راهی بهتر از فعالیتی که از آن لذت هم می‌برند. بچه‌ها اسلایم را دوست دارند. برخلاف بازی‌های ویدیویی، بازی با اسلایم یک فعالیت خلاقانه عملی است، بنابراین، بازی با اسلایم به کودکان اجازه می‌دهد استاد اسلایم شوند و اعتماد به نفس خود را تقویت کنند.

به‌طور خلاصه، بازی با اسلایم موجب تقویت مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف می‌شود. حس لمس اسلایم می‌تواند آرامش بخش باشد. فرصتی برای یادگیری علمی درباره مفاهیمی مانند واکنش‌های شیمیایی است و منجر به تقویت خلاقیت خواهد شد.

 

سخن پایانی درباره ساخت اسلایم بازی

بازی‌هایی مانند ساخت اسلایم فعالیت‌های مفیدی هستند. زیرا کاوش، کشف و یادگیری را در افراد تقویت می‌کنند. در این مقاله، روش‌ ساخت اسلایم بازی مورد بررسی قرار گرفت. از مواد طبیعی تا مواد شیمیایی، هر کدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، امکان ساخت اسلایم بازی را فراهم می‌کنند. اما نکته مهم این است، ایمنی کودکان باید اولویت اصلی باشد. بنابراین، استفاده از مواد غیرسمی و تست شده برای ساخت اسلایم بازی را توصیه می‌کنیم. درنهایت، بازی با ژل اسلایم نه‌تنها یک بازی سرگرم‌کننده است بلکه می‌تواند فرصتی برای یادگیری علمی کودکان نیز باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

8 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


سبد خرید