قیمت جهانی تیتانیوم دی اکساید (تیتان) افزایش یافت!

قیمت جهانی تیتانیوم دی اکساید - قیمت تیتان - قیمت دی اکسید تیتانیوم افزایش یافت

قیمت جهانی تیتانیوم دی اکساید (تیتان)

قیمت جهانی تیتانیوم دی‌اکساید (تیتان) افزایش یافت.

برخلاف اکثر محصولات چینی که اخیرا کاهش قیمت را تجربه می کنند تیتانیوم دی‌اکساید (تیتان) که بی شک مهم ترین پیگمنت در سراسر دنیاست برای دومین بار در یک ماه اخیر رشد قیمت را تجربه کرده است.

شرکت لومون‌بیلیونز قیمت تیتان را از ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ به هر تن ۱۰۰ دلار امریکا افزایش داد. به نظر می رسد شرکت‌های دیگر تولید کننده تیتانیوم دی اکساید نیز به زودی از این افزایش قیمت پیروی خواهند کرد.

طی دوسال اخیر پس از اتمام کرونا، این محصول استراتژیک چندین بار با کاهش قیمت مواجه بوده است. اما در یک ماه اخیر برای دومین بار است که شاهد افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت این محصول هستیم.

تیتانویم دی اکساید (تیتان) چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

تیتانیوم دی‌اکساید (تیتان) چیست؟

تیتانیوم دی اکساید  (TiO2) یک ترکیب طبیعی است که معمولاً به عنوان رنگدانه سفید در طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شود. این ماده به طور طبیعی در مواد معدنی مختلف یافت می شود. اما تیتان غالبا از سنگ معدن ایلمنیت و روتیل استخراج می گردد. دی اکسید تیتانیوم دارای رنگ سفید درخشان و خاصیت پراکندگی نورعالی است. این ویژگی منحصر به فرد این ماده را به انتخابی محبوب برای افزودن روشنایی و شفافیت به انواع رنگ و رنگدانه تبدیل می کند.

کاربردهای تیتانیوم دی اکساید

برخی از کاربردهای رایج تیتانیوم دی اکساید عبارتند از:

  • رنگ و پوشش ها: دی اکسید تیتانیوم یک عنصر کلیدی در بسیاری از رنگ ها، پوشش ها و لاک ها به دلیل توانایی آن در ایجاد سفیدی و شفافیت عالی است. تیتان به این محصولات کمک می کند تا سطوح را به طور موثر پوشانده و در برابر نور خورشید مقاومت کنند.
  • لوازم آرایشی و مراقبت شخصی: اغلب در لوازم آرایشی مانند کرم پودرها، کرم های ضد آفتاب، رژ لب و لوسیون ها به منظور ایجاد بافتی صاف و شفاف استفاده می شود. همچنین به انعکاس و پراکندگی اشعه ماوراء بنفش کمک کرده و آن را به یک ماده ضد آفتاب موثر تبدیل می کند.
  • مواد غذایی و دارویی: تیتانیوم دی اکساید برای استفاده به عنوان افزودنی مواد غذایی تایید و در اروپا با عنوان E171 برچسب گذاری می شود. این ماده برای افزودن سفیدی و روشنی به محصولاتی مانند آب نبات، آدامس، سس سفید و قرص های دارویی استفاده می شود.
  • پلاستیک و پلیمرها: در صنایع پلاستیک و پلیمر، دی اکسید تیتانیوم برای افزایش شفافیت، روشنایی و ثبات رنگ محصولاتی مانند لوله های پی وی سی، کابل ها و مواد اولیه صنایع بسته بندی استفاده می شود.
  • جوهر و کاغذ: این ماده در جوهرها، کاغذها و مواد چاپی برای بهبود کیفیت و شفافیت چاپ استفاده می شود.
  • سرامیک: دی اکسید تیتانیوم در سرامیک ها برای بهبود شفافیت، رنگ و استحکام محصولات مختلف سرامیکی استفاده می گردد.
  • فوتوکاتالیست ها: تیتان دارای خواص فوتوکاتالیستی است، به این معنی که می تواند واکنش های شیمیایی خاصی را در مواجهه با نور سرعت ببخشد. این ویژگی منجر به کاربردهایی در سطوح خود تمیز شونده، تصفیه هوا و آب و حتی به عنوان یک جزء بالقوه در سلول های خورشیدی می شود.

کاربردهای تیتانیوم دی اکسید (تیتان) در صنعت رنگ و رنگدانه ها (پیگمنت ها)

کاربرد دی اکسید تیتانیوم در رنگ و رنگدانه ها

دی اکسید تیتانیوم ( TiO2) یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین رنگدانه ها در صنعت رنگ و پوشش است. خواص منحصر به فرد این پیگمنت طبیعی، آن را به انتخابی ارجح برای دستیابی به رنگ، تیرگی و دوام دلخواه در فرمولاسیون مختلف رنگ و پیگمنت تبدیل می کند.

استعلام قیمت تیتانیوم دی اکساید از کارشناسان عارف شیمی

نقش تیتانیوم دی اکساید در صنایع رنگ و رنگدانه

  • شفافیت و سفیدی: دی اکسید تیتانیوم به دلیل روشنی و سفیدی استثنایی خود شناخته می شود. این ماده به طور موثر سطح زیرین را پوشانده و یک پایه محکم برای استفاده از پیگمنت های رنگی فراهم می کند. این ویژگی برای دستیابی به رنگ های زنده و ثابت، به ویژه در سطوح تیره یا ناهموار بسیار مهم است.
  • قدرت پنهان کردن: رنگدانه تیتان در پنهان کردن بافت بستری که رنگ روی آن اعمال می شود، کمک مؤثری می کند. دی اکسید تیتانیوم یک عنصر ضروری در رنگ ها برای پوشاندن عیوب، لکه ها و لایه های رنگ قبلی است. قیمت جهانی تیتانیوم دی اکساید در سال 2023 رو به افزایش است.
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش: تیتانیوم دی اکسید نور ماوراء بنفش (UV) را منعکس و پراکنده می کند. همچنین تیتان با این نور به یک افزودنی ارزشمند برای رنگ ها و پوشش های بیرونی تبدیل می شود.
  • ثبات رنگ: هنگامی که دی اکسید تیتانیوم همراه با رنگدانه های دیگر استفاده می شود، می تواند ثبات رنگ ها را با به حداقل رساندن تغییر رنگ به دلیل قرار گرفتن در معرض نور، گرما و سایر عوامل محیطی افزایش دهد.
  • دوام و ماندگاری: رنگ های حاوی تیتان در برابر تخریب شیمیایی و محیطی، دوام و ماندگاری بیشتری دارند. این امر به ویژه برای کاربردهای بیرونی که درمعرض شرایط آب و هوایی سخت تری قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.
  • چسبندگی و یکپارچگی فیلم: دی اکسید تیتانیوم به چسبندگی کلی و یکپارچگی لایه رنگ کمک کرده و منجر به یک لایه رنگ منسجم و خوب می شود.
  • رنگ های داخلی و خارجی: این محصول از رنگ های خارجی در برابر هوا، اشعه ماوراء بنفش و آلاینده های محیطی محافظت می کند. در رنگ های داخلی نیز تیتان پوششی عالی، شفاف و ظاهری تمیز و روشن ارائه می دهد.

فرمولاسیون تیتانیوم دی اکساید - قیمت تیتانیوم دی اکسید - فرمول تیتان

فرمولاسیون دی اکسید تیتانیوم

دی اکسید تیتانیوم را می توان در فرمولاسیون های مختلف رنگ، از جمله رنگ های پایه آب، پایه روغن و رنگ های پایه حلال استفاده کرد. همچنین در انواع پرایمرها، پوشش های رویی، لعاب ها و رنگ های تخصصی می توان از تیتانیوم دی اکساید استفاده نمود.

ملاحظات زیست‌محیطی

برخی از فرمول‌های دی اکسید تیتانیوم در رنگ‌ها شامل نانوذرات می‌شوند که می‌توانند با تجزیه مواد آلی روی سطح در هنگام قرار گرفتن در معرض نور UV به خواص خود تمیز شوندگی رنگ کمک کنند. این ویژگی منجر به توسعه رنگ های “خود تمیز شونده” برای کاربردهای خاص می شود.

مقدار دی اکسید تیتانیوم مورد استفاده در فرمولاسیون رنگ، بسته به خواص مورد نظر، الزامات عملکرد و ملاحظات فنی متفاوت است.

شایان ذکر است که نگرانی هایی در مورد ایمنی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم در کاربردهای خاص، به ویژه در مواد غذایی و آرایشی وجود داشته است. این نگرانی ها منجر به ارزیابی های نظارتی و بحث هایی در مورد تأثیر بالقوه آنها بر سلامت انسان و محیط زیست می شود.

به طور کلی، دی اکسید تیتانیوم یک ترکیب همه کاره و پرکاربرد است که به دلیل رنگدانه و خواص نوری عالی، نقش بسزایی در صنایع مختلف ایفا می کند. قیمت جهانی تیتانیوم دی اکساید در نوسان بوده و علیرغم کاهش چشمگیر در دو سال گذشته، اخیرا شاهد افزایش قیمت می باشد.

خرید دی اکسید تیتانیوم

برای اطلاع از آخرین خبرها پیرامون قیمت تیتان و سایر مواد اولیه صنایع رنگ و چسب صفحه عارف شیمی در اینستاگرام را دنبال نمایید.

همچنین عارف شیمی در تلاش است با ارائه مقالات علمی تخصصی در حوزه محصولات شیمیایی به افزایش دانش شما مخاطبین ارجمند کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

7 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


سبد خرید