چسب چوب استاندارد، ویژگی های استاندارد چسب چوب چیست؟

چسب چوب استاندارد از نظر سازمان ملی استاندارد ایران چه ویژگی هایی دارد؟

چسب چوب استاندارد چیست؟

چسب چوب استاندارد بر پایه پلی وینیل استات امولسیونی نخستین بار در سال 1370 شمسی توسط سازمان ملی استاندراد ایران تدوین گردید. استاندارد چسب چوب در سال 1394 توسط کمیته ملی استاندارد شیمیایی و پلیمر، مورد تجدید نظر قرار گرفت.

سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع رسمی کشور در زمینه تعیین، تدوین و نشر استاندارد های ملی ایران به شمار می رود. تدوین استاندارد حوزه های مختلف در این سازمان  توسط کمیسیون های فنی انجام می شود. این کمیسیون ها مرکب از کارشناسان سازمان و صاحب نظران مراکز و موسسات علمی، پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط می باشند.

چسب چوب یک ماده ضروری برای پروژه های مبتنی بر چوب یا نجاری است. استفاده از چسب چوب استاندارد بسیار مهم است. چسب چوب استاندارد بیشتر از چسب پلی وینیل استات (PVA) ساخته شده است و برای چسباندن دو تکه چوب به هم استفاده می شود، اما می توان آن را روی سطوح متخلخل دیگر مانند پارچه و کاغذ نیز استفاده کرد.

استفاده از چسب چوب استاندارد می تواند به بهبود کیفیت اتصالات چوبی کمک کند و پروژه شما را بهتر جلوه دهد. در مقابل، استفاده از چسب چوب نامناسب می تواند باعث تضعیف اتصال و از کار افتادن اتصال و کاهش کیفیت کار شود.

هدف از تدوین استاندارد چسب:

طبقه بندی، تعیین ویژگی ها، روش های آزمون و نمونه برداری، نشانه گذاری، بسته بندی و در نهایت کاربردهای چسب چوب، اهداف اصلی تعیین استاندارد محسوب می شوند. در این آزمون ها، شکل فیزیکی چسب چوب پایه پلی وینیل استات و خواص اتصالات مشخص می گردد.

طبقه بندی چسب ها بر اساس کاربری:

چسب چوب استاندارد از نظر نوع کاربرد در صنایع مختلف به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

1- چسب چوب با قابلیت کاربری در شرایط مرطوب:

این نوع چسب ها با داشتن مقاومت رطوبتی بالا و قابلیت ایجاد اتصالات با دوام در سطوحی با رطوبت 16 تا 21 درصد، کاربرد مطلوبی دارند. هر چند باید توجه نمود که استفاده از این نوع چسب های در شرایط غوطه وری دائمی در آب مناسب نیست. همانطور که در این استاندارد چسب قید شده، این نوع چسبها ضد اب نبوده بلکه مقاوم در برابر رطوبت می باشند.

2- چسب چوب با قابلیت کاربری در شرایط معمولی:

این دسته از چسب ها دارای مقاوت خوب در برابر رطوبت بوده و برای استفاده در داخل ساختمان و در فاضهایی با رطوبت زیر 16 درصد مناسب هستند. لذا باید در محل هایی که میزان رطوبت کنترل می شود، به کار روند.

3- چسب چوب با قابلیت کاربری در شرایط خشک:

این نوع چسب قابلیت اتصال و چسبندگی با دوام کافی را دارا می باشد. اما باید از آن در شرایطی که رطوبت کاملا پایین بوده و نوسان نداشته باشد، به کار رود.

ویژگی های ظاهری چسب چوب استاندارد:

سه نوع چسب ذکر شده در بالا از نظر ظاهری دارای ویژگی های یکسانی هستند. این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

  1. رنگ سفید شیری
  2. یکنواخت و یکدست
  3. عاری از هرگونه ذره و لخته

تمامی مراحل نمونه برداری و آزمون های مختلف به منظور سنجش کیفیت فیزیکی و شیمیایی چسب های چوب، توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام می پذیرد.

بسته بندی استاندارد چسب چوب:

چسب چوب باید در ظروفی مناسب که قابلیت واکنش شیمیایی با چسب را نداشته باشند، نگهداری شود. درب ظرف نگهداری این نوع چسب باید به گونه ای باشد که مانع از نشت مایع به بیرون ظرف شده و در عین حال از ورود هوا به داخل ظرف نیز جلوگیری کند. زیرا ورود هوا ممکن است باعث تغییر حالت فیزیکی و ویژگی های چسب چوب شود.

روی ظرف بسته بندی، بایستی نام و نشان دقیق محصول و تولید کننده، تاریخ تولید، وزن، روش مصرف، تاریخ انقضا، شرایط نگهداری و نکات ایمنی مصرف قید گردد. بسته بندی استاندارد چسب چوب بسته به برند و نوع چسب می تواند متفاوت باشد. با این حال، بیشتر چسب‌های چوب معمولاً در بطری‌های پلاستیکی یا ظروف با درپوش پیچ‌خورده یا درب بازشو بسته‌بندی می‌شوند.

اندازه ظرف نیز می تواند متفاوت باشد، برخی از مارک ها بطری های کوچکی به اندازه های یک لیتری و برخی دیگر ظروف بزرگتر تا 1 گالن را ارائه می دهند. همچنین برخی از برندها نیز چسب چوب را در لوله یا سرنگ برای کاربرد دقیق تر عرضه می کنند. اما به طور کلی بسته بندی چسب چوب باید به گونه ای طراحی شود که استفاده و نگهداری آن را آسان کرده و از خشک شدن یا آلوده شدن چسب جلوگیری کند.

نمونه کاربرد های چسب استاندارد:

هر یک از سه مدل چسب ذکر شده بالا، در صنایع چوبی مختلفی کاربرد دارند و بسته به میزان رطوبت محیط، مورد استفاده قرار می گیرند:

  • کاربرد در شرایط مرطوب:

در وسایل چوبی خارج از ساختمان مثل مبلمان های قرار گرفته در حیاط منزل یا تراس و همچنین درب های چوبی بیرونی ساختمان از این نوع چسب استفاده می شود. از دیگر موارد مصرف نوع اول چسب چوب استاندارد می توان به فریم درب و پنجره، وسایل گچبری و منبت کاری، تیرهای عمودی، رویه های پیشخوان حمام و آشپزخانه، دکوراسیون درونی قایق و کشتی و درب های ورودی سونا اشاره کرد.

  • کاربرد در شرایط معمولی:

نوع دوم استاندارد چسب چوب در کاربردهای متنوع آشپزخانه، تخته قصابی، فریم لوازم بیرونی حمام، وسایل گچبری ها و سازه های حفاظت شده و جعبه های محافظ و حمل اثاثیه استفاده می شود.

  • کاربرد در شرایط خشک:

این نوع چسب چوب که برای مصرف در محیط های خشک در نظر گرفته شده اند در انواع مبلمان و صندلی ها و دکوراسیون چوبی داخلی ساختمان، دیوار های پنلی و جدا کننده و رویه های انواع میزهای خانگی و اداری به کار می روند.

مزایای استفاده از چسب استاندارد:

چسب چوب استاندارد که بیشتر از چسب پلی وینیل استات (PVA) ساخته می شود، نسبت به سایر انواع چسب چوب دارای مزایای متعددی است. این مزایا عبارتند از:

  • زمان کار طولانی تر: چسب استاندارد مدت زمان کار طولانی تری در حدود 30 دقیقه دارد که اجازه می دهد تا زمان بیشتری برای انجام تنظیمات قبل از اینکه چسب خشک شود، داشه باشید.
  • چسبندگی قوی: چسب استاندارد چوب یک پیوند بسیار قوی بین قطعات چوب ایجاد می کند که می تواند به بهبود کیفیت کار و دوام بیشتر پروژه کمک کند.
  • مقاوم در برابر آب: برخی از انواع چسب استاندارد در برابر آب مقاوم هستند و می توانند در فضای باز یا محیط های مرطوب استفاده شوند.
  • همه کاره: چسب چوب استاندارد را می توان بر روی انواع سطوح متخلخل از جمله چوب، پارچه و کاغذ استفاده کرد.

به طور کلی، چسب استاندارد بسیار قابل اعتمادتر است و در عین آسانی در مصرف، می تواند برای سال ها از نظر دوام و کیفیت خیال شما را راحت نگه دارد.

چسب چوب های تولید شده در شرکت عارف شیمی با بهره گیری از جدیدترین متد های روز دنیا تولید می شوند. این چسب ها در چهار برند عارف، طوطی، چیتا و ممتاز در بازار عرضه شده اند. برند های سوپر چسب چیتا و چسب چوب ممتاز دارای نشان استاندارد ملی ایران بوده و از نظر کیفیت با معروف ترین مارک های خارجی قابل رقابت می باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، کافیست با ما تماس بگیرید. همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود. همچنین ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید و از جدید ترین خبر ها و جشنواره های ما مطلع شوید.

 

امتیاز شما

7 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


سبد خرید